Friday, April 24, 2009

Veckans Citat

Samuel Sirén är en intressant människa. Han har en websida han inte längre uppdaterar vilket är synd. http://www.samuelsiren.com/

För sju år sedan kivades vi på Sourze.se om kulturfrågor och bägge var nog riktigt förbannade på varandra. Därefter klev Samuel med på en av mina epostlistor, vi började epost privat och i dag räknar jag honom som en av mina vänner. Vi har inte träffats så mycket men privat har vi nog dundrat iväg ett par hundra email genom åren om ditten och datten.

På en av de här epostlistorna så har vi hög sekretess men det han skrev häromdagen var så bra att den åker ut genom rutan på en gång och det här är första gången jag bryter den regeln.

Jo, så bra var det. Det gällde Pirate Bay rättegången och hans kommentar vänder sig mot film och musikindustrin.

"Om de hade försökt fatta tekniken istället för att styvnackat insistera på att det är en grundläggande rättighet att fortsätta sälja plast- och pappbitar hade de sannolikt löst saken för länge sedan. Nu har de istället blivit omsprungna av tekniken, och kräver därför att alla andra människor för evigt skall ge upp väsentliga delar av sin personliga integritet för att nöjesindustrin under några få år framåt skall kunna fortsätta med sina gammaldags plast- och pappbitar."

Värt att lära sig recitera det hela innantill och uttala det hela som om man smakade på ett utsökt vin.

Jag har valt att inte debattera fildelande för det skulle bli för mycket att skriva, för spritt och ogenomtänkt men den bristen har alltså den gode Sirén tillrättaordnat åt mig.

No comments: