Thursday, August 10, 2006

Jag hade rätt för jag är så tuff.

Så det är dags nu?

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,868883,00.html

Jag är inte mycket för "vad var det jag sa" snack eller att se en lösning innan den kickar in men
när man på allvar pratar om att spela 4-5-1 så är det inte konstigt att en gammal bajare tänker Tommy Davidsson.

Själv har jag vurmat för att Kennedy, Touma och Lasse Nilsson ska in och inte förräns alla tre har testats i elvan en fem gånger slutar jag bjäbba.
En annan av mina spådomar slog rätt denna vecka : Zlatan till Inter.

Den 27:e Maj skrev jag i nyhetsbrevet

"När VM är slut kan ni vara fullkomligt lugna för att pressen kommer starta drevet kallat "Zlatans nya klubb". Efter att ha granska plånböcker, trupper och kontrakt tror jag mig veta vilka fyra klubbar det kommer handla om och det
är inga lågoddsare direkt. Real Madrid, Milan, Inter och Chelsea. Någon av dom fyra blir det. "

Vilken roll får han då?

Jo gissa vilken i Lagerbäcks 4-5-1. Gissa vilken! I dare you, I doubledare you motherfuckers.

Rollen har får är ingen annorlunda än den som andra skyttekungar fått som kommit till San Siro och kroknat. Ronaldo, Vieri, Zamorna...ingen har gjort särskilt mycket mål. Mest mål för laget gjorde en snabb och skicklig Ruben Sosa 1993/94. 20 st med en viss Dennis Bergkamp på topp.
Ronaldo kom nära säsongen 1997 när man jagade Scudetton mot Juve när två domare i två matcher fattade en del märkliga beslut som gick Juves fördel.


Jag kan tänka mig att man inte kommer ta Adrianos letargi särskilt länge till så vi kan mycket väl se Crespo (uttalas Creppo bland folket i BA) och Zlatan ihop på topp med Cruz knackandes på dörren. Det kommer bli ett mellanting mellan "Fittest and best plays" och ett rotationsschema. Jag tror inte man ska sätta för mycket utropstecken för den här transferen. Förra säsongen räknade Pierluigi i gazzettan ut att deras andra uppställning mycket väl kunde ta sig till UEFA spot.

Så bra och bred är truppen men man värvar lite i blindo. Cambiasso som jag alltid varit nyfiken på visade sig vara precis så bra som alla scouter trott men han värvades inte under permisserna eller intentionerna som spelare i förstaelvan. Samma säsong kom Burdisso från Boca som på slutet av säsongen spelade in sig i laget men han hade kommit till Milano för att Morrati ville snorpa Palermo på honom i elfte timmen. Mancini var ovetande och behövde liksom inte en mittback till. Inter har alltså inte alltid struktur och tanke på vilka man värvar.

Däremot tror jag vi kan se en förbättring i Zlatans spelglädje och stil. Mancinis spelstil var på många sätt identisk med Zlatan och jag tror, om Zlatan kan släppa arrogansen lite, att Zaltan snart kommer inse att tröjja nummer 10 är hans riktiga nummer och inte 9. VM och spelet i Serie A visade ett tydligt mönster. Hans avslut är inte så bra men framspelningarna är suveräna. Kanske är det för att Inter inte har haft någon riktig släpande forward att få in dom korta bollarna utan helt fått förlita sig på Stankovic, Figo och Veron som gör att han kan lyckas.


Så frågan kommer : När kommer första bråket med Materazzi? Världsbacken var rankad som världens bäste markeringspelare när Ajax kom till stan i en CL match och Zlatan gjorde honom till statist, en bortdansad tangotvåa när han Dubbeldrog honom och under nitto minuter så kunde Zlatan själv bestämma om han skulle gå till vänster eller höger om Marco. Sen kom stämplingen i Serie A som skadade Zlatan, hårda ord. etc.

Kan bli spännande.

SHQ - Som satt på Goodison Park när Materazzi och David Unsworth spelade mittlås mot Shef W och en viss Alexandersson sprang på högerkanten. Marco & David schabblade till det ordentligt och Benito Carbone, en gång i Inter, fick två mål gratis.

3 comments:

- ©Mad Man™ - said...

Kenta i landslagat? Tja, varför inte.
Kan ju knappast bli sämre än vad det varit...

- ©Mad Man™ - said...

Ah just det... 4-5-1...Behärskar Sverige det? 3-5-2/5-3-2 skulle nog passa bättre...

SHQ said...

3-5-2 Har jag länge förespråkat. Ett land som Sverige som har så pass litet spelarmaterial att ta av måste behärska alla valser.