Thursday, September 15, 2011

Filmtajm

Funderar på att börja recca TV-serier och filmer här. Jag provsmakar typ allt nytt som kommer och har pågrund av mitt ihärdiga men fruktlösa arbetssökande en del fritid över. Detta kombinerat med sömnbesvär gör att jag trots allt hinner med att kolla saker du inte har tid med.

Hösten är ju som sagt här och höst utan bra TV kan man icke ha.

Jag har sett en 300 filmer de senaste 6 månaderna och det mesta har varit nytt. Två som helt klart sticker ut är "The Veteran" från i år och som kom i våras och som tillika nämnts här tidigare. Här finns mörker, realism, en fullt cynisk konspiration och en precis lagom avancerad handling. Castingen utmärkt med Brian Cox i bakgrunden som muttrar och maler som den irländske maltgalt han är. Nye stjärnfyndet Toby Kebbel som du minns från knarkande rockstjärna i RockRolla spelar i ett nafs in sig i brittiska skådespelar eliten som emotionellt tom krigsveteran. Miljöval och kamerateknik gör att jag nu helt har slutat sakna mitt andra hem Södra London. Mer än så förtäljs icke.


I Australiensiska Animal Kingdom från 2010 återfinns samma perfekta casting och rollprestationer. Unge Josh morsa dör i en överdos och när han flyttar hem till mormor så blir det andra bullar. Hon skuggstyr nämligen ett helt knarkgäng och att Australien har varit en fångkoloni och har stenhård gränskontroll förstår man när man ser resten av Josh släkt. Guy Pearce har förvisso en formsvacka nu men Joel Edgerton som du kan se i huvudrollen till kommande "The Warrior" och Ben Mendelsohn är formidabla som förbrytare.


En sorglig och mörk historia men som lämnar dig med så mycket mer frågor än svar och en märklig, märklig känsla.
























No comments: