Thursday, September 22, 2011

TV-Serie Alert !

TV-Serie Alert ! !

TV-SERIE ALERT ! ! !

Lite äldre grejjor (typ från i somras och bakåt) men i slutet ska du få lite gott att suga på i form av något som inte ens haft premiär i staterna än. Derö.

Häromdagen biktade jag av mig om hur sjukt länge jag hänger framför notebooken och kollar in filmer och TV-Serier. Jag skrev detta på fejjan och bekände dystert att jag minsann hunnit börja på en 30-tal TV-Serier i år och av dessa var det bara elände alltihopa utom "Game Of Thrones" och BBC's "The Shadow Line" som jag såg klart. Det är iofs möjligt att jag i mitt snabba provsmakande avfärdar maskerade mästerverk som nya "Secret Circle" där den originella plotten är att en tonårstjej återvänder hem till sin bygd på östkusten och upptäcker att hon och ett gäng andra minsann är häxor men jag vet inte. Hmn... Något säger mig att det liksom inte tar fart där. Vet inte vad det är.

Den tredje TV-Serien jag vill slå för är iofs inget originellt eller nytt med den heller och den har gått på fyran. TV-Kanalen AMC (som bland annat kör "Breaking Bad") tog sig an den danska Förbrydelsen och gjorde den fan så mycket bättre än originalet. Jag älskar förvisso Joel Kinnaman men just i den här rollen som f.d pundande white trash länspolis har han en del kvar att jobba på. Han är exempelvis inte i närheten av samma klockrena accent som fellow söderkis Alexander Skarsgård. Det här är en mörk historia där regnet och molnen har fått en egen roll och där realistiskt, malande, grått och beprövande polisarbete blir något underbart i sin bjärta kontrast mot praktamerikansk eldstrisepilepsi och forensiska feberfantasiier till blått bakgrundsljus . Har du läst några av GW's polisromaner eller sett AMC's andra masterpiece "Rubicon" (som fick fyra av fem hjärnproteser förra månaden) så känner du igen dig. Joels kollega heter Mirelle Enos och ser ut som en Sculder fast med en riktig attityd. Hennes kyla, besatthet och nästan totala oförmåga till humor eller charm vållar mig rätt påtagliga obehag. Hon må bara vara fem skitar lång men jag tar nog hellre ett tjekisttjärvt förhör med farbror Gunvald än en fika med fröken Linden.

Castingen är inte direkt namnstark men skaparen Veena Sud - som låg bakom Cold Case - får ut absolut max av det hon har vilket är tecken på bra filmskapande. Michelle Forbes visar att hon är lika bra på att spela trasig och låg som de alfahonor hon gestaltat i "Battlestar Galactica" och "True Blood". Brent Sexton ser ut att gå igenom en blodtrycksvådlig bakfylla och precis som i BBCs remake av Wallander så börjar man undra varför utlänningar blivit bättre på att filmatisera skandinavisk ångest än vad vi själva är. Tror du att du kan förutsäga handlingen? Tänk om.




Den andra oktober har den nya serien "Homeland" premiär och den är helt klart värd en chans. Den söndertorterade och möjligen omvände prickskytten återvänder hem efter åtta år hos bombskäggens motsvarighet av Gitmo. Han råkar ut för en case officer från CIA som lider av old school neuroser. Hon tror inte på hans debriefing. Storyn pekar nu så glasklart åt ett håll så vilka turns man tror kommer nu kan bara inte användas. Damian Lewis från "Band of Brothers" tar här sin förmåga att spela försluten och tormented militär till nästa nivå. Morena Baccarin är självklart skitsnygg fruga och här kommer en lite mer mänsklig skönhet fram på ett bättre sätt än i "Firefly" eller remaken av "V "där hon spelar galatisk geisha respektive ödledrottning. Bekanta ansikten ja. Bekant story..nej. När handlade en TV-serie om en krigsfånge eller om CIA sist?

Förutom filmen "Hurt Locker" så görs allt, precis allt om den moderna militären av "pang och puls gänget" men Michael Cuesta är utpräglad dramaskapare med en svaghet för stilistiska och action som krydda och inte huvudrätt. Under Cuesta var bland annat "Dexter" som absolut bäst och det var hans pilot i "Blue Bloods" som gjorde att jag trodde den serien hade mer att erbjuda annat än nuttig svågerpolitik, familjefascism och same old same old..

Bara han inte låter Lewis lipa för mycket i "Homeland".

Då läggs även denna serie ned snabbare än en förundersökning mot en snut.

1 comment:

Eric said...

Eldstridsepilepsi...haha...den snor jag direkt. Ska kolla in samtliga du föreslår.