Sunday, November 10, 2013

Humanitära uppdrag och orkanen.


TV 4 Nyheterna. När jag ser en gråtande flicka från filipinerna ta konceptet "Just for today" till lite andra höjder så rister det i hjärtat på mig. Hon ska försöka överleva i ett sönderblåst Filipinerna bara för i dag och den skräck som lyste i hennes ögon kändes som övertygande.

 

Det får mig som MÖP att börja tänka, eller möjligen drömma. Vid något tillfälle läste jag en 10 år gamma rapport över hur stor NATOS totala transportkapacitet var. Under 48 timmar kunde man transportera X antal 100 ton. USAs kapacitet var särskilt anmärkningsvärd. Med sina C-17 och C-5 plan kan man transportera . . Ja, en djävla massa helt enkelt. Då slår det mig:

"Skulle inte detta kunna vara en bra idé för USAs militär?"
 
Att rättfärdiga B2 bombplan och atomubåtars existens, byggande och underhåll med att det bor bombskägg i Afghanska och Afrikanska berg är ett bedrägeri man inte kommer kunna hålla på med hur länge som helst. Om delar av den Amerikanska militären skulle formas om för att stå i beredskap för de aldrig sinande naturkatastroferna skulle man dels kunna rättfärdiga sin existens och dels skulle alla de privata företag som just handlägger den logistiska biten kunna få en dimension till att kunna suga ut försvarsanslag ur den russinformade amerikanska ekonomin. I brist på global empati skulle lokal girighet kunna få vara incitament.

Förvisso skulle amerikansk personal löpa risk att lynchas så fort de sätter fot i ett land i tredje världen vilket skedde i samband med humanitära uppdrag i Mogadishu för exakt 20 år sedan men bara att luftlandsätta förnödenheter från nämnda transportflotta skulle innebära en rejäl skillnad men då måste man kordinera med internationella samfund och organ och då....

Nej, där slutar jag drömma. Republikanska partiet är kapat av ett gäng som hellre sänker och dränker hela USA i budgetstrid om nämnda russinekonomi än låter fattiga amerikaner få fri sjukvård.

 
Något slår mig att Filipinska civila lämnar detta subversiva skrå och andra amerikaner tämligen kalla.  

No comments: