Tuesday, February 17, 2009

Kosmetika-Politik

Vad är det för problem med huliganer? Inget. Att kriminella typer stökar till det är inte direkt någon ny typ av brottslighet som polisen får hantera. Att det sker i en fotbollsklubbs namn är tråkigt men vad ska klubbarna göra? Dom har samma förutsättningar att gripa dessa som banker kan jaga bankrånare. Ändå blir man förvånad över politikernas uttalanden i samband med bråk på stan och arenor. Det verkar som om existerande begrepp samhällsfunktioner, ansvar och demokratiska rättigheter inte längre existerar.

Vad det gäller var vi ska ha våra arenor, hur och när dom ska byggas och hur mycket pengar vi ska få ut av det hela så vill politikerna vara totalt inblandade med livegna fotbollsklubbar. Vad det gäller säkerheten så ska vi lösa det. Den utgångspunkten är sedan tidigare totalt glasklar.
Så illa har det gått att självaste vänsterpartiet bjuder in till diskussion inför det kommande kosmetika-politiska beslutet :
.
"Riksdagen förbereder nu ett beslut om nya regler för att hålla huliganer borta från idrottsarenorna. Det handlar bland annat om tillträdesförbud.
Har politikerna beslutat om rätt åtgärder eller finns det andra sätt att stävja våldet?
Hur kommer årets fotbollssäsong att bli?
Är bråken egentligen klubbarnas ansvar?
Kanske är det tidningarnas krigsrubriker som är det stora problemet?
Onsdagen den 18 mars mellan kl 13 och 16 bjuder Vänsterpartiet in fotbollssupportrar, politiker, fotbollförbundet, polisen och media till en diskussion och debatt i riksdagens andrakammarsal.
Intresset är stort och antalet platser begränsat så anmäl dig snarast men senast den 11:e mars.
Maila din anmälan till marielle.nakunzi@riksdagen.se,
eller ring 08-786 64 05 för mer info.
Fotbollen är död
Länge leve fotbollen!"

Jag har anmält mig och jag hoppas det finns plats. Det verkar som om de ansvariga inom vänsterpartiet i den här frågan skulle ha bokat sittfläskplats framför min kateder. Jag har själv påpekat det absurda i denna syn tidigare i ett par artiklar här inne i taxin.

Den genomgår renovering just nu så vill du läsa exakt vad jag skrev så får du emaila mig på shq@comhem.se

No comments: