Sunday, February 15, 2009

Provfelare


Tidigare så har jag här och på andra ställen framfört mina önskemål om att Bajen ska anställa riktiga, professionella och helt utländska scouter. Det blev lite debatt här och var om just det och efter att ha rotat lite och fått tag på Tony Gustafssons far så fick jag reda på att han är den som driver scoutverksamheten. Vår scoutverksamhet är uppbyggd av scouter vi utbildad själva som arbetar gratis åt föreningen och som vidarebefordrar bra tips till herrarna Gustafsson. Systemet är inte helt olikt det som Polisen använder sig av när dom arbetar med uppgiftslämnare för att fixa nyförvärv åt Kumlabunkern.

Frågan är om inte vårt systemet nu kommer påminna ännu mer om Polisens eftersom vi nog måste kräva att våra UL ska få bli anonyma. Scoutorganisationen hade nämligen bjudit in en spelare på träning till lägret i USA. Att spelare bara dyker upp på en träning är inget konstigt även om det just med Bajen lett till en hel del skratt och konstiga rykten om Italienska tågluffare som behövde pengar för att kunna åka hem.

Nåväl, nyheten om denne provspelare som heter Graciano Brito togs dock fort ned från officiella hemsidans löp. Man skrev dock :

"en offensiv spelare som identifierats av scoutingorganisationen. Brito är ursprungligen från Kap Verde-öarna, men har studerat i USA i många år. "
Man skrev även att han kände igen Fredrik Söderström från tiden i Porto men mer skrev man inte så jag fick rota lite och kunde snabbt se honom i action på
Karln, som inte står i FM-databasen i dess max utökade variant, kommer från Cap Verde och har spelat i Liceu Ludgero Lima och nu för Qunnipaic's universitet i Connecticut. Visst, det här är EN provspelare och inte mycket att hojta över i någon riktning men det jag inte begriper är varför vi bjöd in honom till träning när vi på nätet kunde se att hans kvalité ligger på samma nivå som en del av våra u-spelare av medioker kaliber. Jag är emot att vi rekryterar från universitetsligor. Visst vi fick Max så jag vet men ändå är jag emot. Kan dom inte spela som proffs eller vara juniorproffs ska vi inte prata med dom än mindre låta dom sabba en träning.
Det här soppkokande på spik och hönskapandet av fjädrar kan verka förment och lite infantilt. Att gnälla och skriva så mycket på endast en liten notis som underlag men det är så här just nu. Folk är gnälliga i Bajen för vi har just en ledning som till och med kan strunta i att informera tränaren. Vad ska vi då göra förutom att sitta och gissa och analysera det som sipprar ut genom en sektliknande förslutenheten som råder inom Bajen?

No comments: