Thursday, September 21, 2006

Avskrivandet gör att vi kan skriva av sportjournalistiken.





När jag var och luncha med Expressens Wayne Seretis förra året så säger han mellan
torsktuggorna:


"Fan det är inte lätt att fylla en blaska. Man får förstå killar som bor i London som Alselind att
han skriver av nyheter. Det är svårt att täcka en sportsida varje dag".


Så är det inte. Jag har bott i samma stad och kunde fylla tre sidor med nyheter utan att prompt
direkt skriva av och citera nyheter. Ska man nu det så finns där gott om goda medier förutom Sun och Mirror.Tidningar som avsätter pengar i budgeten för kommande förtalsrättegångar.
Här skall ni dock få ett gammalt exempel hur sportjournalistiken funkar :


"Elmander kan stanna hos Djurgården"
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=647&a=148449&previousRenderType=6

Denna hade DN skrivit av fotboll(in?)direkt.com:
http://www.fotbolldirekt.com/IndexNews.cfm?ID=9540
..som i sin tur citerade en Holländsk reporter vid namn Rob Hartod på Algeemens Dagblad.

Vem Rob Hartod är visste jag inte men jag kunde notera att det är den första journalisten
på en dagstidning vars namn inte dyker upp på en sökning av Internet..
Så det blev till att damma av holländskan och s öka p å Holländska i Holland.
Efter att ha fyllt i ett formulär om prenumeration och därefter f örklarat att Enskede ligger i Sverige och Enschede i Holland så fick jag access till nyhetsarkivet och kan konstatera att det inte finns någon Hartod på hela sajten.
Namnet dyker inte upp heller. Telefonen åker fram...


"AD, guimidddag"
".Goede dag. Ik roep van Stockholm. Ik wil spreken om Hartod alstublieft te rove"
*Hartod? Geen werknemer met die naam"


Klick. Så var det med det.
Jag vet inte vem Rob Hartod är men jag kan tänka mig att det är ett Holländska fan som fotbolldirekt sett i en gästbok. Han kan ju faktiskt jobba På AD och namnet kan vara felstavat, han kan vara påhittad men hur det än förhåller sig med det så är det inte det som är det väsentliga i detta. Jag tror att "Hartod", vad han nu heter, eller källan till fotbolldirekt.com, eller källan till Hartod eller källan till..osv är ett fan.


Det är inget konstigt i sig.
Fotbolldirekt.com är inte riktigt en gråproffsig hemsida med nyheter utan liknar lite
ett fanzine eller något annan form av massmedia gjort av folk som älskar fotboll. Alltså fans.


Detta kroniska avskrivande har dock tunna gränser och en paradoxal sanning.
Skall man dock nu citera en annan tidning så bör man ange vilken sajt.

Detta kan medf öra trafik bort från den egna sajten vilket är satsande sajters mardröm men då får läsaren gå rakt på källan..

Problemet som jag vill belysa är att det hade nog Feyenoords och Djurgårdens fans redan gjort.
Det är nämligen vi fans som har koll på fotbollen och men behöver inte tidningar för det. Men att nyheter använder Internet som vi andra
och agerar interface och bromskloss behöver ingen.


Internet blev ett lyft utan like för fans, tifosi och andra f ör
att kunna samarbeta, utbyta information och v äxa.
Tidigare var det inte så. Vi läste de få fotbollsnyheter som fanns i kvällstidningarna och citerade dess skrönor och tvivelaktiga källor.
I dag är det alltså tvärtom.

När våra nya begåvningar skall prestationspublicera så ska det gå fort. Deadline skall mötas och fotbollen är i hausse. Det är otroligt jobbigt men det är inte samma sak som att det är svårt. Smutskastningen av Svennis, fixeringen av Beckham och tabloidernas frosseri i John Terry och dennes alkoholvanor är övertydliga exempel på en brist kreativitet framkallad av den stress som råder på storstadspressen och marknaden.

Marknaden har dock en naturlag inbakad.
Den som själv väljer att urskilja sig från mängden, höja sig över den
och erbjuda något över standarden och dess utbud kommer att lyckas, växa eller öka sin upplaga. Rosa Sidornas etablering svarar mot den principen.


Principen heter "value add" och den gäller på alla marknader oavsett inriktning. Det kan
man göra om man har en person i London eller om man känner ett fan i Holland.

No comments: