Sunday, March 16, 2008

Finns Bajen i resten av världens ögon?


Den i Enskede bosatte West Ham Supportern Gary Thornton är en kul kille. Han har uppmärksammat Hammarby i internationell press. och året för denna milstolpe var 2004.

Han har - precis som jag - spridit Hammarbys styrelse och Sören Cratz närmast episka dubbelavsked från Hammarby och Helsingborg.

I FFT September 2004 så skriver han en insändare:
"In 2001 Stockholm club Hammarby IF were top of the Swedish Premier Leauge with four games to play when the chairman announced that manager Sören Crat's contract would not be renewed at the end of the season as he "didn't like his style of play". Needless to say Hammarby went on to win the leauge for the first time in the club's 104-year history with Cratz hailed as the fans hero.
Cratz having successfully won championships or promotion with all his previous clubs ( Stämmer inte - Min anmärkning. SHQ ), went on to manage Hammaby's west cost rivals (Dom är inte kanske rivaler och kanske ingen klassisk västkustklubb - Min anmärkning. SHQ ) and the following season saw the two clubs meet at the packed Söderstadion. After a 3-1 home win for the Stockholm green and whites, the crowd called Cratz out of the dressing room to receive appreciation for the club's recent championship victory. The resulting 20-minute standing ovation and lap of honour by Cratz upset the helsingborg fans to the extent that the following day they produced a banner asking who pays your wages? This loyalty question and subsequent pressure on the board forced them to sack Cratz with nine games of hte season left and the team pushing for UEFA cp place. The power of the Hammabry fans wasn't enough to keep their championship manager at Söderstadion but it certainly stopped Cratz from leading other clubs to success."

Visserligen under 2004 men kul med lite Bajen i internationell press...en fyra år gammal artikel. Det är allt jag hittar i mitt arkiv av footietidningar och jag har ett par sådana. Penti på World Soccer brukar ge en två rader om året att nämna oss i den största av utländska tidningar om den största av alla sporter. Så har det sett ut i tjugo djävla år.

Men det här med Cratz har etsat sig fast i minnet på utländska fans och skribenter lika hårt som han karln brände in sig i vår själ den där kalla höstkvällen 2001. Fenomenet Cratz och för mycket av fans uppskattning fascinerar : The prodigal son som kom hem och visade sina känslor för fans som visar sina känslor. I Ewa Geijerstams utmärkta "Gre-No-Li Ett fotbollsäventyr" så skriver hon utförligt om hur fans kärlek kan krossa en spelare under oket av förväntningar och självkrav på prestation när Milanesarna bokstavligen talat bär hem en nyanländ Nordahl till klubben från tågstationen.

Tänk om utländska skribenter kunde låna lite av de dedikerade fansens känslor och gå på djupet vad det gäller Bajen. Då skulle man upptäcka att vi varit huvudleverantör till U19 och U21 under stor del under det 2000-tal som Thornton nästan beskriver föraktfullt i resten av sin insändare. .
.
Att vi inte har några problem att sparka ut lag från Eredivision eller andra Europeiska ligor.

Att vi upptäckte Eguren. En spelare som bossar sitt mittfält lika hårt som Gazika Mendietta gjorde en gång.i La liga.

Att vi....

Jo, om man drömmer behöver man inte välja för drömmer gör jag om jag tror att Hammarby skulle få någon internationel cred. Dagens internationella fotbollsrapportering är djävlar i min lilla låda
Inte långt ifrån Fame Factory, auktoritär amerikansk idolkult och personfixering. Börjar Champions Leauge likna melodifestivalen eller är det tvärtom?

Jag tror vi får söka sanningen bokom den internationella medieskugga om Bajen på annat håll och den sanningen är både relativ och för oss alla förborgad i framtidens töcken. Till dess får jag nöja mig med minnen då folk vetat vilka Bajen är. Jag var på Reykavik 2002 och gick in på Celtic Bar och pratade grönvitt med barägaren :

"Hcchaaammarby ...ach, your that club who won the leauge for the first time in hundred bloody years AND THEN SACHKED THE MANAGER"

2 comments:

SHQ said...

Själv tror jag nog att vi inte finns mer eller mindre än alla andra äckliga Stockholmslag därute i världen.

Gabriel said...

Congratulations on your blog's success, Stefan! :-)