Wednesday, September 16, 2009

Måndagens träning


Under Måndagen drog jag ned till Årsta för att titta på träningen och möjligen söka svaret på vår dåliga formkurva. Gråblå moln formerar sig i en varning om sämre väder för vackert är det. Träningsplan på Årsta har den underbara frid och det lugn som en skogsglänta kan ge. Fåglarna sjunger och jag plockar fram en termos med kaffe, stryker mig fundersamt i skägget, plockar fram anteckningsblocket och börjar skriva ned frågor. Det tar inte lång tid innan en supporter i blåställ, med hammaren hängandes vid sidan likt en cowboys sexskjutare, hälsar på mig genom att lyfta läppen som en nickning och visa sin snus. Han klagar på det mesta och skulle vi följa hans råd skulle 8 av Måndagens startelva ställas av. Jag bjuder på en kopp fika och vi låter stämmer upp vår klagan och bedrövelse i enighet. En kverulansens duett. Det tar dock inte lång tid innan mina planer spricker. Batterierna i kameran sinar trots att dom kommer färskladdade. Satan. Så vad hann jag med?

Det jag han se dock var en träning som verkade ganska avslappnad. Mian hade särskild fysträning för ett par utvalda. Det var lite löpning runt koner, jogging planen runt och lite tvåmål. Det gamla vanliga.
Däremot fick jag ynnesten att få prata med Igor. Hans dåliga Engelska, mina dåliga batterier och det faktum att Mian ryckte i honom gjorde det till den kortaste intervju jag gjort någonsin på Årsta. Men pratstunden blev lika kort som batteritiden och när jag rannsakar mig själv tycker jag nog jag hade kunnat klämma fram lite bättre frågor. Nej, denna Måndagsmorgon gav inget visuellt eller intellektuellt.

SHQ : "Jahapp, jag befinner mig på Hammarbys träningsplan och med mig har jag vår försvarare Igor. Jag har ett par frågor jag velat ställa sedan du anslöt dig till oss. Frågor som pressen inte ställde.
Första frågan är varför valde du Hammarby?


IA: "Varför jag valde Hammarby?"

SHQ: "Ja"

IA: "Dom kom med ett erbjudande till mig i Moldavien och jag frågade inte om lön, jag frågade inte om någonting jag bara skrev på. Jag tvekade aldrig."

SHQ: "Hur beskriver andra personer dig? Alltså dina vänner. Vad säger dom om Igor?"

IA: "Vad menar du?"
Igor kämpar lite med hans nya språk engelska och försöker verkligen förstå.

SHQ: "Hur ser folk på dig?"

IA: "Från Moldavien?"

SHQ: "Från Moldavien till exempel".

IA: "Ja, eeh. Jag tror nog dom tycker att jag är trevlig".

SHQ: "Du är en bra man med andra ord?"

IA: "Jag försöker".

SHQ: "Jo, angående din potential: Hur stor är din talang? Hur pass mycket kan du förbättras?"

IA: "Jag vet inte. Jag måste jobba, jobba, jobba. Stämmer det med omgivningen kommer jag bli bättre."

SHQ: "Om du har några framtidsplaner hur ser dom ut då? Vill du ut på kontinenten och spela för ett storlag som Ajax till exempel?"

IA: "Näe, inte direkt. Jag har ju mina favoritlag i England och i Spanien men jag skulle även kunna tänka mig att spela i Holland eller Tyskland."

SHQ: "Vilka är dom då?"

IA: "Det säger jag inte."
Igor småler och samtidigt kallar Mian från ena hörnet på planen där det görs armhävningar i cirkel.

SHQ: "Du ska nog återgå till träningen. Lycka till och tack för pratstunden".

IA: "Tack själv."

Jaha och vad fan gör jag nu? Jo jag ska nog försöka förbättra mig själv istället för att önska det hos andra.

Exit SHQ

1 comment:

Martin L said...

klart att han drömmer om att gå vidare, vilken djävla fråga hörru. Vilken utlänning har allsvenkan fått och som inte velat gå till en bättre klubb i en bättre liga.