Saturday, July 15, 2006

Israel . . .




Jag har svårt för Israel/Palestina-frågan. Dels för att man alltid får stryk av Bombhögerns Israelvänner. Dels för att jag blir tokig. Jag får spelet av ilska och det förmörkar omdömmet.

MEN. . .

Så här skriver den kunnige Knut Rexed. Avdelningen huvudet på spiken:

Jag räknar mig som Israelvän; jag hör till den generationen. Men jag räknar mig också som Palestinavän; jag vill inte ta ställning för den ena eller andra parten; särskilt inte när båda sidor uppträder som de gör.

Folkrätten ger en stat rätt att använda våld i självförsvar mot en annan stat. En stat som utsätts för upprepande angrepp från styrkor baserade i en annan stats territorium har rätt att angripa dessa styrkor, om inte den härbärgerande staten är fömögen eller villig att stoppa angreppen. Den kan också undanröja en totalitär regim som tolererat angreppen, men däremot knappast en folkvald regering.

Det finns flera tidigare prejudikat - Tanzanias angrepp på Uganda för att störta Idi Amin, Vietnams angrepp på Kampuchea för att störta Pol Pot, USAs angrepp på Afghanistan för att störta talibanerna. Och: USAs angrepp skapade inte denna doktrin; den fanns där innan. Det är därför vi kan skicka trupp dit. Och Israels egna folkrättsbrott berövar dem inte deras egen rätt.

Israel har rätt till självförsvar.

Det är inte skyldigt att acceptera upprepande beskjutningar från libanesiskt territorium. Men dess våld måste vara ändamålsenligt och syfta just till att undanröja förutsättningarna för angreppen (a k a proportionalitetsprincipen). Här finns en gråzon och på andra sidan den finns de av folkrätten förbjudna kollektiva bestraffningarna. Mig synes det som att Israel gått över denna gräns när man inte bara slår mot Hizbollahs stödjepunkter i södra Libanon utan också utsätter hela Libanon för en blockad. Det är t ex omöjligt att se angreppen på den internationella flygplatsen, blockeringen av hamnen och av vägarna in i Turkiet som proportionella eller ens verkningsfulla åtgärder mot Hizbollahs stridskapacitet; de syftar istället uppenbarligen till att straffa Libanon, dess regering och dess folk för att de inte avväpnat Hizbollah.

Och accepterar vi att detta skulle vara legitimt så har vi också accepterat Hitlertysklands kollektiva bestraffningar av civilbefolkningen i ockuperande områden för attentat som motståndsrörelsen begått.
Med Gaza är det som flera påpekat en annan situation. Gaza ockuperades av staten Israel, som därmed fick en folkrättsligt ansvar för att skydda civilbefolkningen i området. Eftersom Israel inte erkänner någon palestinsk stat bär de fortfarande det ansvaret - men de sviker det dagligen.


Så.

No comments: