Thursday, April 24, 2008

Big Ben Thory goes spot on.


Jag vet inte om jag orkar ge mina analytiska välsignelser på gårdagens match.
Nej, vi har en större fisk att steka. Så här skriver den inlånade Taxichaffisgläfsaren Benjamin Thorén om
Bajens fruktlösa intergration med AEG.

"Jag är inte ett dugg glad över att vi ligger insnärjda med AEG.

Det är klart att jag förstår att vi till stor del existerar tack vare AEG som kom in och räddade oss. Dessutom känns det ju bra att det finns en tung finansiär om och när det blir dags för en ny arena.
Jag kan inte välja bort AEG hur mycket jag än vill. Samtidigt är jag helnöjd med 51%-regeln. Att föreningen ska vara i majoritet.
Det glunkas mycket om att ta bort den, men det vore förödande.
Vill vi verkligen att de allsvenska lagen, att Hammarby, ska riskera bli själlösa NHL-lag?
Det är bara att kolla på t ex premier league. Det finns inte många lag med själ kvar där. Det handlar om att supporta Aktiebolaget Fotbollslaget.


Jag tror inte på AEG. Efter att ha sett det, om inte inifrån så åtminstone på hyfsat nära håll, inom hockeyn, så kan jag konstatera att AEG inte handlar om sport.
Ingen nyhet förstås. AEG driver arenor.

Men jag menar att AEG är inkompetenta när det gäller att driva klubbar. Eller så är det deras uttalade mål att driva medelmåttiga klubbar till extrapris för att kunna ha sina multikultiarenor.
Kolla bara Los Angeles Kings. AEG har ägt det laget länge utan att det har hänt något. De fyller sin arena men inget mer.
Hockeylagen i Europa blev en lång räcka av misslyckanden. Mångåriga mästarlaget Sparta Prag, Hamburg, London Knights. Och Hammarby.

Det krävs en tung inkompetens att inte lyckas föra Bajen till Elitserien med de finansiella musklerna som AEG kunde lassa in. Och den inkompetensen fanns inte bara hos Leif Boork.
Nej, den dagen vi har vår arena (helst utan AEG men ännu hellre utan något slags Arenabolaget förstås) så bör vi pipa ur det här "samarbetet".

"Om Anschutz inte vinner upphandlingen om Globenområdet, har varken han eller vi någon anledning att fortsätta samarbetet, säger Claes Forsberg, Djurgården hockeys marknadschef."
Det här citatet gäller Hammarby också. Även om inte vi gör oss av med AEG så kan det mycket väl bli AEG som gör sig av med oss. Det är bara att förbereda oss för en sån framtid.

/Bemma
****

2 comments:

- ©Hasselgren™ - said...

Bra skrivet. Japp, inte bara denna utan resten med...

Varför går det inte att RSSa dig för?

SHQ said...

Jag tror det skiter sig för att jag är så djävla zuur. Skriker WRAAAAH! ... hela dagarna.

Ät min efterrätt