Thursday, April 10, 2008

Zengins stundande gatlopp

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/allsvenskan/hammarby/article2225605.ab


När man kollar på nätet, på listor och med källor verkar de flesta ha en uppfattning om Erkan Zengin.

"Han har ingen flygrädsla för han åkte ju till USA förra året. Alltså kunde han inte följa med för att han inte får lämna landet i en fotboja"


..ungefär så lät det när någon "listat ut" hans flygrädsla och mot bättre vetande förbisett det lilla faktum att fobier inte är kroniska utan ett av de tillstånd som är ganska lätta att bota och bli av med och har förmodligen tänkt på Gerrbrandts eskapader.

"Han har ingen flygrädsla för han åkte ju till USA förra året. Alltså kunde han inte följa med för att han får inte komma in i USA på grund av sedlighetsbrott"

... ungefär så lät det när någon "listat" ut skälet till att han inte fick följa med till USA men från en nysning till ett släng av förkylning. För att få klarhet i det hela så kontaktar jag en hyfsigt känd murvel inom kvällspressen som liksom tar mig ur mina villfarelser och verkligen talar om vad drevet mot Zengin handlar om. Han mumlar något om en trafikföreteelse och hag skriver till honom att det går så mycket rykten just nu och denne säger :

"Han är från Fittja va....så man vet aldrig ;-)"

Smileyn menar på att man ska det med en nypa salt. Det gör inte jag.


Är det så illa att Bajen inte har någon blatte att mobba längre nu när Kennedy & Pablo dragit vidare? Ska vi låna in Dulee istället och tracka honom?
Jag tycker mig ha läst exakt samma saker och exakt samma vågor av rykten mot just dom två och den som på allvar inte tror att det kulturfriktioner vi ser mellan unga män från förorten och innerstaden helt plötsligt upphör i en mysig förening som bajen är i behov av intellektuell förstärkning.

Visst behöver Zengin kanske se över sin attityd och temperament och hans petning har inte ett smack att göra med något "rotationssystem" som TG vill få oss att tro trots ett helhjärtat försök att spela ovetande.

Personligen skiter jag fullständigt vad Zengin gör och inte gör på sin fritid. Om han följt med till LA, skolkat och dykt upp i en P-rykare med Snoop Doggy Dog med en crackpipa av titan i munnen så lämnadet mig totalt kall. Bara han gör sitt jobb och inte skämmer ut sig på planen i vår och hans tröja.



Jag tror dock att Zengins case handlar om personlig utveckling.

När jag var i hans ålder hade jag gigantiskt svårt att manifistera mitt ego i relation till min faktiska prestation och position. Jag har inte spelat i Allsvenskan (funny enough) men att vara trollkarl på mittfältet i den Svenska huvudstadens största fotbollslag kan tolkas på två sätt.

Exempel :


Du har blyge Jensa som stundtals kunde göra Totti grejjer och du har Pablo som stundtals trodde att han var Totti. Jag tror det handlar om personlig utveckling i Erkans case men problemet har en andra ända : Tony. Med en av de tunnaste trupper jag sett på länge så är det inte riktigt läge att börja peta och bänka hit och dit.

Men en trepoängare till så leder vi faktiskt serien igen mina herrar. Uppträd därefter.

5 comments:

Anonymous said...

Dulee är väl från en överklassfamilj i Liberia? Att han identifieras som "förortsunge" här har nog mest att göra med att han är svart. Mobba en blatte it is.

Ändå tycker jag att skillnaden mot Erkan är rätt stor. Erkan har inte åkt fast för vare sig rattfylla eller hustrumisshandel. Han verkar bara ha vanliga attitydproblem.

Anonymous said...

Jag har inte stämplat honom som förortsunge. Jag frågar om vi måste låna över Dulee för att ha en "blatte" att mobba. Jag vet att han kommer från Liberia. Hur vet du vad Erkan har gjort eller inte gjort? Jag finner det ointressant. Har han gjort något olagligt hinner rättvisan i kapp honom.

Anonymous said...

"Här" som i Sverige. Inte "här" som i din blogg.

Jag tycker att jämförelsen haltar därför att en av dem bevisligen gjort en massa skit och att det i den andres fall mest verkar vara snack.

SHQ said...

Zuuuuuuur vettu.

SHQ said...

Om du vill kan jag posta dig allt jag vet och hört Zengins eskapader. Du verkar mer än lovligt fräsig just nu. Allt ok?