Monday, April 21, 2008

Tankar om Taktik.


Suck. Som en flashback till 90-talet. Bortamatch mot ett volleybollgäng, en man utvisad och den där lilla sketna poängen vi var värda åkte bye bye på grund av en utvisning och lite märklig tajming på bytena. Men sådana matcher måste man ta som Allsvenskt lag. Man måste vinna dom och går inte det får man sikta på en pinne och går inte det finns två val kvar.


a. Du kan bli förbannad.
b. Du kan lära dig något.

Punkat a. Svarar gästböcker och andra forum för just nu. Punkt b hoppas jag Tony Gustafsson står för. Men jag hoppas.
Jag får nämligen svårare och svårare att förstå Tonys taktiska tankar. Dom tar sig inte uttryck på planen på det sätt det borde göra hos ett bra allsvenskt lag.
Kanske får vi söka förklaringen på annat håll. Det finns flera förklaringar till varför vi spelar som vi gör. Jag har dock fastnat för två.

Så här skriver guacamole i mitt kommentarfält "Tyvärr har ju Tony inte mandat att bestämma spelsystem själv. Det är spikat av sportrådet " Vilket för tankarna till missnöjespartiet Nya Bajens första krav på sin kravlista att styrelsen ska bestämma vilken fotboll vi ska spela. Det här är ovanligt bland europeiska klubbar men det förekommer. Själv tror jag att det är bättre att behandla en ny Bajerntränare som på det sätt som storklubbarna i Europa gör. Dom har fritt och fullt mandat. Dom har totalt ansvar.

Det andra jag lagt märke till att nästan alla mål vi gör så har individuella prestationer stått för merparten antingen rent statistiskt eller rent procentuellt i varje kedja av händelser från tredjepass till avslut. Det är bra men det är inget ett kollektiv kan leva på. Frånvaron av "taktisk tydlighet" och beroendet av individer som ständigt måste höja sig till landslagsklass rimmar illa med ambitioner att bli något annat än ett allsvenskt mellangäng. Visserligen kan vi nog inte få se ett mål som Cambiassos 2-0 mot Serbien från VM-06 som föregicks av sex onetouch passningar.

Men vi kan ju försöka.

Det kollektivet som måste stärkas i bajen. Då slipper vi kollaps som mot Helsingborg hemma och då kan vi göra mål och spela bättre även om ingen individ skiner. Då klarar vi stormar som

...och svårare än så är det inte

No comments: